Motorno olje brez olja?

Zakaj motorna olja postajajo vedno redkejša in nekega dne motorno olje morda ne bo več vsebovalo olja Razvoj se usmerja k vedno bolj redkim motornim oljem, da bi se zmanjšali poraba goriva in emisije.

Vendar pa mora biti tudi motor primeren za takšno olje, sicer obstaja nevarnost dragih okvar. Toda motorno olje ne more biti poljubno redko, vsaj ne tako dolgo, dokler je izdelano na osnovi olja. Oliver Kuhn, namestnik vodje laboratorija za olje pri podjetju LIQUI MOLY, pojasnjuje ozadje.

Zakaj je pomembno, ali je motorno olje gosto ali redko? Oliver Kuhn: Viskoznost motornega olja je podana z dvema številkama, kot je na primer 5W-30. Prva številka z »W« označuje viskoznost pri nizkih temperaturah, torej kako tekoče je olje še vedno pri nizkih temperaturah. Druga številka pomeni viskoznost pri visokih temperaturah, torej kako tekoče je olje pri visokih temperaturah. Pri obeh številkah velja: višja kot je, bolj viskozno oz. gosto je olje. In obratno: Nižja kot je, tem bolj redko je olje. Zakaj je motorno olje vedno bolj redko? Oliver Kuhn: To je zaradi proizvajalcev avtomobilov in njihovih prizadevanj za dodatno znižanje emisij vozil.

Redkejše, kot je motorno olje, manj moči motor potrebuje za črpanje olja.

To zmanjša porabo goriva. Ta učinek sicer ni velik, vendar redko olje je eno izmed številnih nastavitvenih vijakov, s katerimi proizvajalci poskušajo povečati učinkovitost svojih vozil. Naša naloga kot proizvajalec olj je razviti motorna olja, ki so redko tekoča in kljub temu zagotavljajo potrebno zmogljivost. Toda kako lahko tako redko tekoče olje še zagotovi pravilno podmazanje?

Oliver Kuhn: To je mogoče le z najsodobnejšo tehnologijo maziv. Motorna olja so sestavljena iz dveh osnovnih komponent: osnovnega olja in dodatkov. Če je bilo nekod osnovno olje najpomembnejša sestavina v motornem olju za zagotovitev zmogljivosti, so to danes dodatki. Slednji so tisti, ki pri redkem olju ne skrbijo samo za čiščenje in protikorozijsko zaščito, temveč tudi za hlajenje in mazanje. Osnovno olje, torej dejansko olje, je tedaj zgolj še samo nosilna tekočina za dodatke. Sodobna olja so skoraj do ene tretjine izdelana iz dodatkov. Kaj se zgodi, če nalijem tako redko olje v motor, ki ni zasnovano za to?

Oliver Kuhn: Če motor ni konstruiran za to, tega nikakor ne smete narediti. Kajti v tem primeru bo oljni film pretanek za motor. Ne bo dovolj nosilec in se pretrga. Pretrgan oljni film pomeni močno povečano obrabo, ki lahko povzroči vse do okvare ležajev. To lahko privede do posledične škode in kapitalne okvare motorja. Kaj se zgodi, če v motor nalijemo pregosto olje? Oliver Kuhn: Dejansko mazanje tukaj ni tako velika težava, poveča pa se poraba goriva. Toda za potiskanje gostega olja skozi majhne oljne kanale, ki so zasnovani za redko olje, mora črpalka za olje bolj delati. Posledično pride do njene preobremenitve in okvare.

Tedaj pa se seveda mazanje motorja povsem preneha. Kako zdaj vem, katero olje je pravo za vozilo? Oliver Kuhn: To lahko vidimo v priročniku, kjer je navedeno, katera specifikacija olja je potrebna. Lahko pa uporabite brezplačni vodnik o oljih na spletni strani www.liqui-moly.com. Samo nekaj klikov in že se bo prikazal pregled ustreznih olj. Kako tanko je motorno olje še sploh lahko? Oliver Kuhn: To je razburljivo vprašanje.

Najnižja viskoznost, ki je trenutno določena za motorno olje, je 0W-8. To je skoraj že enopodročno olje. Težava tukaj je poleg mazljivosti predvsem izparevanje, kajti, bolj redko, kot je olje, lažje izpari. Na 0W-8 je to ravnovesje še ravno mogoče ohranjati. Za še nižje viskoznosti bi bila verjetno potrebna povsem drugačna kemija, ki nato ne bi več temeljila na olju. V vsakem primeru je viskoznost 0W-8 omejena na japonski trg. Samo japonska organizacija za standardizacijo avtomobilov JASO je do zdaj objavila specifikacije za 0W-8, evropsko združenje avtomobilskih proizvajalcev ACEA in ameriški API pa do sedaj še ne.

Poleg tega je viskoznost 0W-8 predvidena samo za bencinske motorje. Pri dizelskih motorjih je trenutno najnižja viskoznost 0W-20. To je posledica večje tlačne obremenitve. Tako redka motorna olja je mogoče videti predvsem pri avtomobilih. Kako je pri motornih kolesih, gospodarskih vozilih in čolnih?

Oliver Kuhn: Največ se na razvoju redkih motornih olj dela na področju osebnih vozil. Pri gospodarskih vozilih se trend sicer tudi nagiba k redkejšim oljem, vendar občutno počasneje. Pri tem obstaja velika skrb, da bi se stroški za gorivo povečali na račun večje obrabe. Pri motornih kolesih se trend tudi vedno bolj nagiba k redkim oljem, vendar samo do xW-30. To je povezano tudi s tem, da mora motorno olje pri številnih modelih mazati tudi menjalnik in imeti zaradi tega posebne lastnosti. Pri čolnih pa praviloma ni potrebe po viskoznosti za nižje temperature, kajti pri minus 20 °C gredo le redki v vodo. Poleg tega pa se tehnologija motorjev za čolne ne spreminja tako hitro kot pri avtomobilih.